Hyresgästföreningen

Om Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen är en av Sveriges större organisationer med över en halv miljon medlemmar. Deras uppgift är att hjälpa hyresgäster med sina hyreskontrakt. Det kan vara allt ifrån att man har fel hyra till att man vill ha en bättre lekplats på sin gård. De ger juridisk hjälp och förhandlar hyra.

Inom hyresgästföreningen finns även lokala föreningar antingen i det bostadsområde man bor, eller kommunal nivå. Du kan alltid vända dig till ditt närmaste kontor, eller själv engagera dig i din lokala förening där man också försöker ha olika aktiviteter för att skapa exempelvis bättre grannsämja och aktiviteter för barn som t ex en fest.

Hyresgästföreningens grundsyn är att ett eget hem är en mänsklig rättighet. Alla har rätt till den viktigaste grunden för att känna sig trygg- ett hem. De jobbar för att man inte ska behöva bo genom andrahands kontrakt som är mycket osäkert utan att man ska ha rätt till ett förstahands kontrakt.

Allt om Hyresgästföreningen
Hur ser medlemskapet ut?

Att bli medlem i hyresgästföreningen är inte svårt. Det enda du behöver göra är att fylla i ett formulär på hemsidan för att registrera dig. Medlemsavgiften kostar 85 kr i månaden.
När du blivit medlem kan du när som helst få hjälp med det du behöver inom hyresrättsfrågor och kringliggande.

Hur länge har hyresgästföreningen funnits?

Hyresgästföreningen bildades 1915 i Nynäshamn när missnöjda hyresgäster fått nog av de dåliga villkoren och bestämde sig för att träffas och samtala. Hyresvärden vägrade att rätta till fel som el och vatten och de boende gick gemensamt samman för att få Igenom sina krav.

Titta på filmen om deras historia på hemsidan.

Hur går den juridiska hjälpen till?

Om du behöver juridisk hjälp via hyresgästföreningen är det bara att kontakta dem via telefon. Sedan kommer de att kontakta din hyresvärd när dom upptäcker brister och försöka lösa det genom kommunikation först och främst. Är ni flera i samma bostadsområde som är missnöjda kan ni be om ett möte.